Tadeusz Breyer


Tadeusz Breyer to postać, która na trwałe wpisała się w historię polskiej sztuki. Urodził się 15 października 1874 roku w Mielcu, a swoje życie zakończył 15 maja 1952 roku w Warszawie. Jako wybitny rzeźbiarz i medalier, Breyer zyskał uznanie jako projektant monet, co stanowi istotny element jego twórczości.

Wielką część swojego profesjonalnego życia poświęcił działalności dydaktycznej jako profesorAkademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie kształcił kolejne pokolenia artystów. Jego zaangażowanie w sztukę i edukację przyczyniło się do rozwoju polskiego rzeźbiarstwa.

Ponadto, Breyer był aktywnym członkiem wielu organizacji artystycznych, w tym grupy Rytm, co podkreśla jego znaczenie w kontekście polskiej kultury i sztuki.

Życie i twórczość

Tadeusz Breyer przyszedł na świat 15 października 1874 roku w Mielcu. W latach 1894-1898 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie pod okiem Alfreda Dauna, a następnie kontynuował naukę w Akademii we Florencji. W 1904 roku osiedlił się w Warszawie, gdzie od 1910 roku, z przerwami związanymi z obu wojnami światowymi, prowadził zajęcia w Szkole Sztuk Pięknych. Jego działalność dydaktyczna miała znaczący wpływ na rozwój rzeźby w Polsce, a uczelnia w Warszawie stanowiła obok krakowskiej jedną z kluczowych instytucji kształcenia w tym zakresie.

Wśród jego studentów byli m.in. Marian Wnuk, Stanisław Horno-Popławski, Józef Gosławski, Bazyli Wojtowicz, Bohdan Pniewski, Ludwika Nitschowa, Alfons Karny, Franciszek Strynkiewicz oraz Magdalena Gross. W latach 1923-1939 jego pracownia kształciła łącznie 156 osób, wśród których 27% stanowili studenci płci żeńskiej. Wzorce rzeźbiarskie, które miały znaczący wpływ na jego metodę nauczania, obejmowały rzeźbę francuską, sztukę antyku oraz inspiracje z czasów Starożytnego Egiptu.

Breyer był aktywnym członkiem szeregu organizacji artystycznych, takich jak Stowarzyszenie „Rzeźba”, Spółdzielnia ŁAD oraz grupa Rytm, do której przystąpił w 1929 roku. Uczestniczył również w pracach Rady Artystycznej Spółdzielni Forma oraz był członkiem Bloku ZAP. Brał udział w licznych konkursach artystycznych, na przykład w 1929 roku projektował pomnik Józefa Ignacego Kraszewskiego w Warszawie, a w 1936 roku rzeźbę dla Józefa Piłsudskiego. Jako juror pracował w komisjach konkursowych, w tym w 1936 roku podczas konkursu na Pomnik Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz Powstańca Śląskiego.

W początkowych latach twórczości Breyera dominowały motywy symboliczne oraz portrety znanych osób i postaci historycznych. Pracował również w medalierstwie, projektując m.in. Medal Pamiątkowy XV-lecia Odzyskania Morza. Niestety, wiele z jego dzieł oraz pracownia uległy zniszczeniu podczas II wojny światowej. Osiągnięciem Breyera w okresie międzywojennym było zdobycie pierwszej nagrody za pomnik Józefa Sowińskiego w 1931 roku. W 1938 roku, m.in. za to dzieło, uhonorowano go Nagrodą Plastyczną m.st. Warszawy. W poprzednim roku zyskał również złoty medal oraz Grand Prix na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu za cykl medali pamiątkowych.

Rzeźby Tadeusza Breyera charakteryzowały się wiernością naturze, wyraźnym podkreśleniem statyki oraz zwartą formą. Jego prace były wystawiane m.in. w Instytucie Propagandy Sztuki oraz w Zachęcie. Dwa jego utwory, zatytułowane Europa i Ameryka, miały zaszczyt zdobić statek transoceaniczny MS Piłsudski.

Tadeusz Breyer spoczywa na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie (kwatera 111-1-4).

Upamiętnienie

Wizerunek Tadeusza Breyera został uwieczniony w licznych pracach jego byłych uczniów, na przykład w formie portretu wyrzeźbionego w granicie przez Alfonsa Karnego. Dodatkowo, w Muzeum ASP w Warszawie można znaleźć jego autoportret z 1930 roku, maskę pośmiertną oraz kilka rysunków przedstawiających go, w tym dzieła autorstwa Aleksandra Rafałowskiego.

Jego znacząca rola w procesie edukacji rzeźbiarzy jest również upamiętniana podczas tematycznych spacerów i spotkań, które mają na celu przybliżenie jego sylwetki oraz wpływu na sztukę współczesną.

Ordery i odznaczenia

W życiu Tadeusza Breyera można odnaleźć liczne odznaczenia i wyróżnienia, które podkreślają jego wkład w historię i kulturę Polski.

  • Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski, przyznany pośmiertnie 22 lipca 1952,
  • Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, nadany 10 listopada 1933.

Przypisy

  1. Portret profesora Tadeusza Breyera. muzeum.asp.waw.pl. [dostęp 23.09.2024 r.]
  2. Maska pośmiertna Tadeusza Breyera. muzeum.asp.waw.pl. [dostęp 23.09.2024 r.]
  3. Znalezione obiekty. muzeum.asp.waw.pl. [dostęp 23.09.2024 r.]
  4. Miejskie spacery rzeźbiarskie: Tadeusz Breyer - ojciec warszawskiej rzeźby XX wieku. krolikarnia.mnw.art.pl. [dostęp 22.07.2024 r.]
  5. Promocja książki dr Marii Anny Rudzkiej „Zadanie: Forma. Pracownia profesora Tadeusza Breyera w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1923–1939” i dyskusja panelowa. asp.waw.pl, 23.04.2024 r. [dostęp 22.07.2024 r.]
  6. 15. rocznica odzyskania dostępu do Bałtyku, 1920-1935 wraz z legitymacją. muzeumwarszawy.pl. [dostęp 04.05.2024 r.]
  7. Posąg ten znalazł się w Rotundzie Honorowej pawilonu polskiego na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu.
  8. Aleksandra Melbechowska-Luty: Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: Neriton, 2005, s. 273.
  9. Aleksandra Melbechowska-Luty: Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: Neriton, 2005, s. 296-297.
  10. Aleksandra Melbechowska-Luty: Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: Neriton, 2005, s. 227.
  11. Aleksandra Melbechowska-Luty: Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: Neriton, 2005, s. 226.
  12. Aleksandra Melbechowska-Luty: Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: Neriton, 2005, s. 220.
  13. Aleksandra Melbechowska-Luty: Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: Neriton, 2005, s. 225.
  14. Aleksandra Melbechowska-Luty: Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: Neriton, 2005, s. 242.
  15. Aleksandra Melbechowska-Luty: Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: Neriton, 2005, s. 217.
  16. Aleksandra Melbechowska-Luty: Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: Neriton, 2005, s. 209.
  17. Maria Anna Rudzka: Zadanie: forma. Pracownia profesora Tadeusza Breyera w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1923-1939. Wyd. 2. Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2023, s. 25-29.
  18. Tadeusz Breyer, [w:] Twórcy [online], Culture.pl [dostęp 05.03.2010 r.]
  19. Cmentarz Stare Powązki: TADEUSZ BREYER, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 31.10.2019 r.]

Oceń: Tadeusz Breyer

Średnia ocena:5 Liczba ocen:6