Wiesław Aleksander Cena, urodzony 26 lutego 1955 roku w Mielcu, jest polskim pilotem doświadczalnym, który aktywnie angażuje się w działalność w branży lotniczej. Jego pasja do lotnictwa i nieustanna chęć doskonalenia umiejętności są widoczne w jego pracy oraz współpracy z różnymi organizacjami.
Jednym z kluczowych jego zaangażowań jest Aeroklub Mielecki, gdzie pełni istotną rolę, przyczyniając się do rozwoju sportów lotniczych w regionie.
Życiorys
Wiesław Aleksander Cena, syn Władysława oraz Adeli z domu Stachlewskiej, zdominował zarówno dziedzinę lotnictwa, jak i lokalną historię Mielca. Maturę uzyskał wI Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Konarskiego, a potem rozpoczął studia naPolitechnice Rzeszowskiej. Już jako uczeń liceum rozpoczął swoją przygodę z lotnictwem, szkoląc się w Aeroklubie Mieleckim, co kontynuował w trakcie studiów. Uzyskał licencję pilota zarówno szybowcowego, jak i turystycznego.
W 1978 roku rozpoczął swoją karierę zawodową w WSK-Mielec, gdzie zdobył licencję pilota samolotowego zawodowego. W tym okresie brał udział w przebazowywaniu samolotów An-2 oraz An-28 do Związku Radzieckiego. Jego rozwój w tym okresie obfitował w zdobywanie kolejnych kwalifikacji w dziedzinie agrolotnictwa, pilotażu wielosilnikowym oraz akrobacji lotniczej. Co więcej, uzyskał uprawnienia instruktora samolotowego I klasy, pilota doświadczalnego oraz pilota samolotu liniowego.
Od 1984 roku wcielił się w rolę pilota, a także przeszedł odpowiednie szkolenia z zakresu pilotażu samolotów wojskowych PZL TS-11 Iskra, Lim-2 oraz Lim-5. Jego praca w okolicach Zielonej Góry obejmowała eksperymentalne loty przeciwpożarowe na samolotach PZL M18 Dromader oraz PZL M-21 Dromader Mini. W Mielcu, Cena aktywnie uczestniczył w lotach doświadczalnych, w tym oblotach prototypów samolotów PZL M-24 Dromader Super oraz takich maszyn jak TS-11, An-2, PZL M-20 Mewa oraz AN-28.
Stał się częścią zespołu, który oblatywał PZL I-22 Iryda, biorąc również udział w szkoleniu instruktorów lotnictwa wojskowego z tego zakresu. W 1994 roku reprezentował ten samolot na Międzynarodowych Pokazach Lotniczych w Farnborough, a także w Dęblinie oraz Babich Dołach z okazji obchodów 80-lecia polskiego lotnictwa. Intensywnie współpracował z Aeroklubem Mieleckim, a pod koniec lat 90. XX wieku został członkiem zarządu, a w 1998 roku objął funkcję prezesa. Jako pilot zakładów mieleckich, brał udział w przebazowywaniu samolotów PZL M28 do Wenezueli, Indonezji oraz Wietnamu.
W kolejnych latach prowadził próby korkociągowe na samolocie PZL I-23 Manager, co doprowadziło do jego certyfikacji. dnia 4 czerwca 2003 roku oblatał prototyp samolotu EM-10 Bielik, a 20 października 2005 roku na lotnisku zrealizował oblot drugiego prototypu samolotu EM-11C Orka. Brał także udział w próbnych lotach samolotu akrobacyjnego Acro-Viper, opracowanego przez Jerzego Śmielkiewicza. Tij podziwiający swoją dedykację, do czerwca 2010 roku zgromadził imponującą liczbę 11 600 lotów na 49 typach samolotów, spędzając w powietrzu 7380 godzin, z czego 2870 godzin jako pilot doświadczalny.
W 2013 roku zaprezentował swoje umiejętności w filmie „Uskrzydlone miasto – 75 lat PZL Mielec” jako pilot doświadczalny. W kwietniu 2019 roku dokonał oblotu innowacyjnego samolotu Flaris LAR01, a 15 września 2022 roku przeprowadził lot dwuosobowy tym samolotem, w załodze z Dominikiem Pundą.
Przypisy
- Wiesław Cena. FilmWeb. [dostęp 07.01.2023 r.]
- Samolot z Dolnego Śląska robi furorę. Odrzutowiec Flaris jest najszybszy na świecie!. wroclaw.naszemiasto.pl. [dostęp 07.01.2023 r.]
- Pierwszy lot Flaris LAR1 w załodze dwuosobowej. dlapilota.pl. [dostęp 07.01.2023 r.]
- Jędrzejewski 2014, s. 153.
- Jędrzejewski 2014, s. 152.
- Jędrzejewski 2014, s. 151.
Pozostali ludzie w kategorii "Inne":
Hirek Wrona | Maria Liwo | Marek Chrzanowski (ekonomista) | Bożena Lublińska-Kasprzak | Eugeniusz CieślaOceń: Wiesław Aleksander Cena