Mielec jest istotnym punktem komunikacyjnym w regionie, gdzie zlokalizowana jest stacja kolejowa. Jej adres to ul. Głowackiego 8, co czyni ją łatwo dostępną dla mieszkańców oraz podróżnych.
Znajduje się w Mielcu, w malowniczym województwie podkarpackim, w Polsce, co podkreśla znaczenie tej lokalizacji w sieci kolejowej kraju.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski na stacji kolejowej Mielec jest istotnym elementem transportu w tej okolicy. Chociaż dostępne dane są ograniczone, można zauważyć pewne zmiany w liczbie pasażerów na przestrzeni lat.
Rok | Liczba pasażerów na dobę |
---|---|
2017 | Brak danych |
2022 | 150-199 |
Informacje te są ważne dla analizy dynamiki transportu kolejowego oraz jego wpływu na lokalną społeczność.
Historia
Dworzec kolejowy w Mielcu, stanowiący jednopiętrową, murowaną konstrukcję, został uroczyście oddany do użytku w dniu 30 października 1887 roku . W pierwszych latach jego działalności, w okresie międzywojennym, przeprowadzono pierwsze prace modernizacyjne, które obejmowały budowę parterowych dobudówek. W wyniku decyzji z dnia 23 grudnia 1937 roku, zainicjowano budowę bocznicy kolejowej, mającej połączyć dworzec z rozwijającymi się zakładami lotniczymi w Mielcu, a sama inwestycja została zakończona w sierpniu 1938 roku . W latach 60. nastąpiła dalsza rozbudowa, podczas której powiększono poczekalnię o duże szklane okna oraz stworzono świetlicę dla młodzieży, jednocześnie dokonując demolacji części piętra budynku i ponownie otwierając go dla pasażerów 2 września 1967 .
W kolejnych latach 90. XX wieku, stacja zaczęła zmagać się z malejącą liczbą pasażerów . W 1992 roku zlikwidowano kursujący od 1918 roku pociąg relacji Lublin – Kraków, a rok później z listy połączeń usunięto pociąg z Zagórza do Warszawy. W 2000 roku zredukowano drastycznie liczbę kursów osobowych, likwidując m.in. trasę z Hrubieszowa/Bełżca do Zamościa i Wrocławia. Ostatecznie w 2009 roku zlikwidowano ostatnie pasażerskie połączenia na tej stacji. 19 sierpnia 2009 roku spółka Przewozy Regionalne usunęła z rozkładu ostatnią parę autobusów szynowych na trasie Dębica – Stalowa Wola-Rozwadów, a zaledwie kilkanaście dni później, 1 września, PKP Intercity wycofało pociąg pasażerski „Hetman”. W wyniku tych działań budynek dworca został zamknięty, a logistyka kolejowa stała się zbędna.
Z perspektywy lat, po interwencji posłów z regionu, spółka PKP Intercity została zobowiązana przez Ministerstwo Infrastruktury do przywrócenia pociągu „Hetman” w zaktualizowanej formie do 1 marca 2011 roku. Niestety, zmieniona trasa omijała Mielec, przez co relacje pasażerskie praktycznie nie istniały. W okresie 2009–2021 przez stację przejeżdżały jedynie pociągi towarowe obsługiwane przez PKP Cargo oraz prywatne firmy kolejowe.
Od 2011 roku, budynek dworca nie służył już swoim pierwotnym funkcjom. Część obiektu wynajęto ośrodkowi szkolenia kierowców oraz sklepowi meblarskiemu, co wskazuje na zmiany w jego przeznaczeniu.
20 września 2017 roku, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiła przetarg na projekt i realizację prac budowlanych na linii kolejowej na trasie Mielec – Dębica w ramach projektu „Rewitalizacji linii kolejowej nr 25” na odcinku Padew – Mielec – Dębica. Warto zaznaczyć, że zakres robót obejmował również stację w Mielcu. Przetarg na realizację tych prac wygrało Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o., a prace rozpoczęto 1 marca 2019 roku. W kwietniu 2019 roku zdecydowano o przeznaczeniu dodatkowych funduszy w wysokości ponad 13 mln zł na budowę drugiego przejścia podziemnego, łączącego ulice Drzewieckiego i Jagiellończyka oraz przeniesienie obsługi przeładunkowej ze stacji w Rzochowie. Remont linii na odcinku Mielec – Padew był finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014–2020.
Ruch pociągów towarowych na trasie Mielec – Kochanówka Pustków został uruchomiony 3 września 2020 roku. Z kolei 4 czerwca 2021 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły wznowienie ruchu kolejowego towarowego na trasie Kochanówka-Pustków – Dębica oraz przetarg na wykonanie prac budowlanych na trasie Mielec – Padew oraz budowę drugiego przejścia podziemnego. 1 września 2021 roku reaktywowano ruch pociągów pasażerskich do stacji w Mielcu na trasie Mielec – Dębica. Prace budowlane na odcinku Mielec – Padew rozpoczęły się w marcu 2022 roku, a zakończenie budowy miało miejsce 28 września 2022 roku dla pociągów towarowych oraz 6 listopada 2022 roku dla pociągów pasażerskich. Zakończenie budowy drugiego przejścia podziemnego w Mielcu, które zastąpiło poprzednie przejście przez tory kategorii E, miało miejsce 2 lipca 2023 roku.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Rzochów (stacja kolejowa) | Mielec Fabryka | Wojsław (przystanek kolejowy) | Mielec Południowy | Dworzec autobusowy w MielcuOceń: Mielec (stacja kolejowa)