Lotnisko Mielec


Lotnisko Mielec (kod ICAO: EPML) to obiekt użytku publicznego, który funkcjonuje na podstawie ograniczonej certyfikacji. Znajduje się w północnej części miasta Mielec, a jego kod referencyjny to 4 B. Obiekt działa jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, znana pod nazwą LOTNISKO MIELEC Sp. z o.o., z siedzibą przy ul. Lotniskowej 30. Wysokość punktu referencyjnego ARP wynosi 167 m n.p.m.

Właścicielem udziałów w tej spółce jest w głównej mierze Miasto Mielec. Lotnisko posiada szereg najważniejszych dokumentów, które zostały wydane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Wśród nich są:

  • zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego,
  • certyfikat lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji,
  • certyfikat Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS).

Na lotnisku Mielec EPML znajduje się także dodatkowe przejście graniczne dla ruchu osobowego. Obsługą tego przejścia zajmuje się Placówka Straży Granicznej z Lotniska Rzeszów Jasionka oraz Posterunek Celny w Mielcu. Obiekt jest zarejestrowany w rejestrze lotnisk cywilnych, prowadzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, pod poz. 12.

Lotnisko usytuowane jest w odległości około 5 km na północny wschód od centrum Mielca, co zapewnia wygodny dostęp do komunikacji miejskiej w postaci autobusów i taksówek. Najbliższa stacja kolejowa Mielec, a także bocznica kolejowa, znajdują się w sąsiedztwie lotniska, co dodatkowo ułatwia podróżowanie.

Infrastruktura

W tej sekcji przyjrzymy się szczegółowym informacjom dotyczącym infrastruktury lotniska w Mielcu, z uwzględnieniem dróg startowych oraz innych istotnych elementów.

Charakterystyki fizyczne dróg startowych:

Oznaczenie RWYKierunek geograficznyWymiary RWY (m)Klasyfikacja nośności nawierzchniWspółrzędne THR
08R090° (90.22° GEO PRAWIDŁOWE)2498×45PCN 40/F/B/X/T50°19′20.34″N 021°26′48.64″E
26L270° (270.24° GEO PRAWIDŁOWE)2498×45PCN 40/F/B/X/T50°19′20.04″N 021°28′45.15″E
17180° (180.22° GEO PRAWIDŁOWE)659×25PCN 40/F/B/X/T50°19′36.31″N 021°27′11.53″E
35360° (0.22° GEO PRAWIDŁOWE)659×25PCN 40/F/B/X/T50°19′15.04″N 021°27′11.40″E
08L090° (90.22° GEO PRAWIDŁOWE)610 × 805700kg/GRASS50°19′26.38″N 021°27′30.83″E
26R270° (270.24° GEO PRAWIDŁOWE)610 × 805700kg/GRASS50°19′26.31″N 021°27′58.64″E

Długości deklarowane głównej drogi startowej:

Numer RWYDługość TORA (m)Długość TODA (m)Długość ASDA (m)Długość LDA (m)
08R2498249824982310
26L2310231023102498
17659659659659
35659659659659

Światła głównej drogi startowej:

RWY OznaczenieRodzaje świateł podejścia / DługośćKolor świateł na proguSystemy wizualne
08RBrakZielonyBrak
26LSALS/420 mZielonyPAPI 3° Lewa strona
OznaczenieRWYLinia centralna RWYŚwiatła krawędziowe RWYDługość, odstępyKolor świateł końcowych RWY
08RBrak1710m/co 60m białe, 600m/co 60m żółteCzerwone
26LBrak1900 m/co 60 m/białe, 600 m/co 60m/żółteCzerwone

Warto również zwrócić uwagę na płyty postojowe oraz drogi kołowania.Na lotnisku znajdują się:

  • oświetlona płyta postojowa zdolna pomieścić 3 samoloty,
  • płyta trawiasta z czterema dodatkowymi miejscami postojowymi.

Nośność płyty o nawierzchni sztucznej wynosi PCN 40/F/A/X/T. Oto również szczegóły dotyczące pomocy nawigacyjnej:

Rodzaj drogi kołowaniaSzerokość [m]Nośność
A12PCN40/F/A/X/T
B12PCN40/F/A/X/T
C15PCN40/F/A/X/T

Na lotnisku dostępne jest również oświetlenie nawigacyjne obejmujące:

  • światła zniżania do wizualnego podejścia z kierunku 26 (PAPI),
  • uproszczony system podejścia z kierunku 26,
  • oświetlenie tożsamości progu drogi startowej z kierunku 26,
  • zewnętrzne półpoprzeczki progu z kierunku 08,
  • krawędziowe oświetlenie drogi startowej RWY 08-26,
  • krawędziowe oświetlenie drogi kołowania – B,
  • lotniskowe znaki informacyjne,
  • oświetlenie płyt postojowych.

Częstotliwości radiowe: stacja radiowa operuje na częstotliwości 119.105 MHz, z oznaczeniem wywoławczym MIELEC INFORMACJA w języku polskim oraz MIELEC INFORMATION w języku angielskim.

Dla użytkowników statków powietrznych dostępna jest również Kontenerowa Stacja Paliw, która dysponuje następującymi pojemnościami:

  • AVGAS 100LL: 10 000 litrów,
  • JET A-1: 20 000 litrów.

Operacje Lotnicze

Na lotnisku Mielec, zgodnie z certyfikatem datowanym na 4 grudnia 2014 roku, możliwe są różnorodne operacje lotnicze. W szczególności, lotnisko to umożliwia wykonywanie lotów VFR zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy.

W przypadku dolotów oraz odlotów VFR, istnieje ustalony zestaw punktów nawigacyjnych, które obejmują:

  • ALFA 50°16’34”N 021°36’20”E,
  • DELTA 50°10’36”N 020°59’45”E,
  • JULIETT 50°22’58”N 021°27’32”E,
  • OSCAR 50°26’05”N 021°03’36”E,
  • PAPA 50°25’39”N 021°19’50”E,
  • ROMEO 50°11’45”N 021°16’37”E,
  • SIERRA 50°15’48”N 021°27’33”E.

Oprócz tego, na lotnisku można realizować zarówno loty niehandlowe, jak i handlowe, w tym:

  • przewóz czarterowy,
  • przewóz nieregularny.

Lotnisko obsługuje również loty krajowe i międzynarodowe, przy czym należy wziąć pod uwagę pewne ograniczenia. W szczególności, terminal jest przygotowany do obsługi maksymalnie 10 000 pasażerów rocznie oraz do wykonania nie więcej niż 850 operacji związanych z transportem towarów w skali rocznej.

Co więcej, specyfika statków powietrznych, które mają możliwość lądowania i startowania z tej lokalizacji, powinna odpowiadać określonym warunkom eksploatacyjnym. Te wymagania są zdefiniowane kodem referencyjnym 4B, co oznacza, że statki powietrzne mogą mieć maksymalną rozpiętość skrzydeł do 24 metrów oraz rozstaw kół głównego podwozia nieprzekraczający 6 metrów.

Przestrzeń powietrzna

W obrębie Mieleckiego lotniska, funkcjonuje przestrzeń powietrzna, która ma kluczowe znaczenie dla organizacji ruchu lotniczego. Obejmuje ona obszar oznaczony jako MIELEC (EPML), który wyznacza strefę ruchu nadlotniskowego.

Ta strefa ma kształt koła o promieniu 10 km, którego środek znajduje się w punkcie ARP o współrzędnych 50°19′20″N 021°27′44″. Granice pionowe tej strefy rozciągają się od poziomu gruntu (GND) do wysokości 5500 stóp nad średnim poziomem morza (AMSL).

AFIS – Lotniskowa Służba Informacji Powietrznej

AFIS pełni kluczową rolę w zapewnieniu komunikacji pomiędzy ruchem lotniczym a ziemią. Dzięki zastosowaniu specjalistycznych radiostacji lotniczych marki BECKER, usługa ta zapewnia nieprzerwaną i efektywną łączność, co jest niezbędne dla bezpieczeństwa operacji lotniczych.

Oprócz komunikacji, AFIS dostarcza również istotnych informacji meteorologicznych, które są kluczowe dla planowania lotów. Wykorzystując zaawansowany system pomiarów meteorologicznych o nazwie Met-Net, lotniskowa służba jest w stanie monitorować warunki atmosferyczne w czasie rzeczywistym.

System Met-Net realizuje pomiary w kilku kluczowych obszarach, takich jak:

  • ciśnienie atmosferyczne,
  • temperatura powietrza,
  • wilgotność powietrza,
  • podstawa chmur,
  • prędkość i kierunek wiatru.

Te wszystkie dane są fundamentalne dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacji lotniczych, umożliwiając odpowiednie reakcje na zmieniające się warunki pogodowe.


Oceń: Lotnisko Mielec

Średnia ocena:4.98 Liczba ocen:18